Najemca to przede wszystkim pracownicy

Firma nie jest pustym tworem. Niezależnie od jej wielkości – czy to jednoosobowa działalność gospodarcza, czy globalna korporacja – zawsze tworzą ją ludzie. W aspekcie biurowym, warto zadbać o jak najlepszy możliwy standard przestrzeni biurowej –  ergo warunki pracy. Nie od dziś wiadomo, że pracownik doceniony, także pod względem przestrzeni, benefitów, chętniej się angażuje, jest lojalny – co w aspekcie globalnym przekłada się na lepsze efekty zarówno jego pracy, a tym samym sukces przedsiębiorstwa.   

 

Wszystkie drogi prowadzą do biura

Jednym z podstawowych – pozapłacowych – aspektów, które pracownik bierze pod uwagę przy podjęciu decyzji o zatrudnieniu w danej firmie jest jej lokalizacja. Pracownicy dojeżdżają do biura w najróżniejszy sposób – z różnych miejsc w obrębie miasta i poza nim, część komunikacją publiczną (miejską i międzymiastową), a część samochodami i rowerami. Dlatego ważne jest, by biuro znajdowało się w lokalizacji pozwalającej na swobodny dojazd wraz z możliwością zaparkowania samochodu, rowerów, a coraz częściej także hulajnóg. Jeśli w budynku nie ma parkingu, koniecznie trzeba zwrócić uwagę na dostępność miejsc parkingowych w pobliżu.

Chcesz przyciągnąć pracowników do biura? Zapewnij im dojazd w ciągu 30 minut.

Analizując wyniki badania przedstawione w raporcie „Model pracy a efektywność
i zadowolenie pracowników (MPEZ)” opracowanym przez Corees Polska oraz Antal, można zaobserwować ciekawą korelację w odpowiedziach udzielonych przez pracowników. Pracownicy dojeżdżający do pracy w czasie nieprzekraczającym pół godziny, deklarują wyższą chęć do powrotu do biura po pandemii. Zauważalny jest również odwrotny trend – osoby poświęcające na dojazd godzinę w obie strony rzadziej wybiorą pracę z biura w nowej rzeczywistości. Sytuacja ta wydaje się posiadać wyraźny potencjał do poprawy, ponieważ ponad 70% respondentów dojeżdża do pracy dłużej niż 30 min.

Biuro z restauracją

Nie można zapominać o tym, że pracując w biurze trzeba też coś zjeść, a i odpocząć. Standardem jest już organizacja na częściach wspólnych biura aneksów kuchennych, w których można przygotować lub odgrzać gotowe danie, zrobić aromatyczną kawę i herbatę oraz – co nie bez znaczenia – spokojnie i w przyjemnej atmosferze zjeść. Dobrze jeśli w pobliżu biura, bądź bezpośrednio w budynku  znajdują się alternatywne punkty gastronomiczne, bistro, kawiarnie czy food truck’i.

W pracy jak w domu

Zarówno pracodawcy na własnych powierzchniach, ale również same budynki biurowe kreują coraz wymyślniejsze, ale i komfortowe części wspólne, by umożliwić pracownikom odpoczynek i ładowanie akumulatorów oraz zacieśniać więzi w zespole. Z perspektywy niektórych branż takie rozwiązania rzeczywiście mogą wpływać na kreatywność zespołu
i na efektywność pracowników. Podobnie  duże znaczenie dla dobrego samopoczucia ma wystój wnętrz. By odpowiednio dopasować przestrzenie dla pracownika przeprowadzane są dedykowane analizy i badania środowiska miejsca pracy, służące jako element wyjścia przy projektowaniu przestrzeni przez biura architektoniczne.

A co z benefitami?

Karta multisport, pakiet opieki medycznej, bilety do kina czy teatru to typowe dodatki do pensji, jakimi pracodawcy kuszą pracowników. Niestety w ostatnim czasie – z powodu ograniczonych możliwości ich wykorzystania – nie wydają się jednak potrzebne. Dla pracowników – głównie tych pracujących mimo wszystko w biurach, pracujących hybrydowo lub planujących powrót do biur po ustaniu pandemii – zdecydowanie ważniejsze od materialnych benefitów jest zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa i ochrona ich zdrowia na miejscu w biurze. Aż 35 proc. ankietowanych we wspomnianym raporcie na pytanie o to jakie benefity pozwoliłyby im efektywniej pracować z biura, wskazało na zapewnienie im płynów do dezynfekcji rąk, maseczek, przeprowadzania regularnych audytów sanitarnych i regularnego ozonowania biura. Tylko o jeden procent mniej pytanych wskazało na zapewnienie większej przestrzeni między biurkami, co także wynika ze strachu przed zarażeniem się wirusem od kolegów z pracy.

 

Benefity w pracy zdalnej

A co z pracownikami na home office? Ankietowani w ramach badania w największej mierze wskazywali na potrzebę kontaktów z psychologiem i wsparcie psychologiczne w pracy zdalnej i pandemii, związanych z nimi lękami i stanami depresyjnymi. Właśnie takiego benefitu od pracodawcy oczekiwaliby najbardziej. Ci, którzy mieli szczęście otrzymać taką pomoc od pracodawcy – czy to w postaci spotkań z psychologiem online, warsztatów czy webinarów – bardzo cenili sobie ten dodatek. To jednak nie jedyny benefit, jaki pracodawcy zapewniali pracownikom w czasie home office. Wielu, zamiast rezygnować z wydarzeń firmowych typu „wigilijka” czy event firmowy, przenosiło je online, inni pozwalali zabrać do domu wygodne krzesła biurowe czy sprzęt do pracy. Niektórym, pracującym w systemie hybrydowym, firmy użyczały służbowych samochodów, by mogli bezpiecznie pokonywać drogę między domem a biurem. Wielu pracowników oczekuje jednak po prostu dodatków finansowych, które zrekompensowałyby im koszty mediów i dostępu internetu, wynikające z pracy w domu.

 

Firmy, które nie tylko najmują powierzchnie w komfortowych budynkach, ale także dbają o niematerialne potrzeby pracowników, cieszą się ich sympatią i szacunkiem swoich pracowników. Warto pamiętać, że człowiek zawsze powinien być na pierwszym miejscu. Z przyjemnością przeprowadzimy dla was pogłębioną analizę potrzeb waszej firmy – zarówno z punktu widzenia pracodawcy, jak i pracownika.